מה התחדש בספר השיאים? כתבה רביעית ואחרונה בסידרה

תאקל IFL בוגרים

כתבה מספר 4 – מובילי כל הזמנים בהגנה

קישור לשיאי כל הזמנים בהגנה

הגענו לכתבה האחרונה בסדרה, הכתבה שמתעסקת בשיאי ההגנה בכל הזמנים.

תמונת שער: עוז גרינפלד

תיקולים

מלך התיקולים הבלתי מעורער, פחות או יותר מאז תחילת הליגה, הוא אסף כץ. כץ שיחק את עונתו הראשונה במדי הסייברס ומאז העונה השנייה של הליגה שיחק במדי חלוצי תל אביב. עם 659 תיקולים, כץ מוביל בכ-140 תיקולים על המקום השני, סנדרו קלנדדזה, וביותר ממאתיים על המקום השלישי.

קלנדדזה הוא השחקן הדומיננטי בתולדות המועדון בבאר שבע, ואחריו נמצאים שני שחקנים פעילים נוספים, יוני קופר (ירושלים) ומיכה אלון (חיפה).

מלבד זיו ויינברג וגני מידד, שרובכם מכירים מנוכחותם בסיידליינים של תל אביב וירושלים, שאר השחקנים ברשימת המובילים גם כן עדיין פעילים. דני איסטמן ורועי ארצי נמצאים במקום 6-7, והשנה נכנסו לעשירייה אור שלום (תל אביב) ואהוד קליין (חיפה).

מתוך העשירייה, רק שלושה שחקנים הם לא ליינבקרים: קופראיסטמן וארצי. נכון, וינברג שיחק גם קו הגנה וקליין משחק גם מגן אחורי, אבל בהחלט המסה העיקרית של התיקולים מגיעים מעמדת הליינבקר.

הפלות קוורטרבק ותיקולים לאיבוד יארדים

שני נתונים עם הרבה מאוד חפיפה הם הפלת הקוורטרבק (SACK) ותיקול לאיבוד יארדים. כל הפלת ק"ב הוא בהכרח תיקול לאיבוד יארדים אבל לא להיפך. כמו כן, הרישום של הנתון 'תיקול לאיבוד יארדים' החל רק בעונת 2013-14, כשהליגה התחילה להשתמש בתוכנה ייעודית לסטטיסטיקה, ואין לנו נתונים מלפני כן. מספיק להסתכל על נתוני הפלת הק"ב כדי להבין שחסרים לנו לא מעט נתונים מבחינת התיקולים לאיבוד יארדים. שחקנים כמו קלנדדזהקופרכץ ואוריה לוברבום רשמו בוודאי תיקולים לאיבוד יארדים לפני שהנתון החל להירשם. אבל זה מה שיש ועם זה ננצח.

להזכירכם, ראינו בסטטיסטיקות של המסירות והתפיסות שרובם המוחלט של השחקנים בספרי השיאים הם שחקנים פעילים. כך גם בהפלת הקוורטרבק שנהיית יותר ויותר תדירה עם התפתחותה של משחק המסירה.

קופר עומד לבדו בראש טבלת הפלות הק"ב, ומיד אחריו שני שחקנים פעילים – רודי רטנר (חיפה) ואחמד אבו-גאבר (ירושלים ופ"ת). כץ וקלנדדזה במקומות 4-5, גלעד שהם (רמת השרון) במקום השישי ואחריו שלושה שחקנים פעילים נוספים, אוריה לוברבום (מורדים, פטישים), לייב סקלר (ירושלים) ועידן מלכיור (ת"א, ב"ש).

רטנר עומד בראש רשימת התיקולים לאיבוד יארדים ואחריו קלנדדהקופר וכץאבו גאבר במקום בחמישי ואחריו האחים סקלר: צבי ולייבמלכיורלוברבום ואלון נועלים את העשירייה. בסך הכל הגיוני שבנתון יחסית חדש, כל השחקנים ברשימה הם שחקנים פעילים או שפרשו ממש לא מזמן.

השמטות כדור

בנוגע להשמטות כדור (פאמבל), יוני קופר נמצא בראש הרשימות, גם של הגרימה להשמטות (FORCED FUMBLE) וגם של ההשתלטות (FUMBLE RECOVERY) עליהן. ברשימת ה'גורמים', השביעייה הראשונה כולם פעילים וותיקים: קופררטנרקלייןלוברבוםאלוןאבו גאבר ואביתר הכהן (מזכרת בתיה). עמי נוטיס (מלכים ומורדים) וצ'ארלי גורדון (חלוצים) הם שני ליינבקרים מעולים ששיחקו בעבר בליגה.

בהשתלטויות , קופר מוביל ואחריו ניב מדלינגר, הליינבקר לשעבר של האנדרדוגס, ולוטן הולצר, שעדיין פעיל (טוב, לפחות חצי ממנו עדיין פעיל) במדי באר שבע. האחים זינקראדם וקורי, נמצאים בהמשך הרשימה, יחד עם לוברבוםרטנרמידד ונוטיס.

גלעד שהם (רמת השרון) השתלט 4 פעמים על השמטה לטאצ'דאון וקורי זינקר ודני איסטמן עשו זאת שלוש פעמים כל אחד.

יירוטים והטיות

הגענו לקו האחורי – הסקונדרי.

תכירו כמה שמות מימי הסקונדרי הגדולים של חלוצי תל אביב – אילן נייגררוני מוסקונהדניאל בן-צבי וסגן זאבלו.

בהטיות כדור (BREAKUPS), נייגר במקום הראשון עם 47, אחריו שלושה שחקנים פעילים – ארציאיסטמן ויואב רומם (מזכרת ופ"ת). עמית טוויג (שיחק בכל קבוצות המרכז) במקום החמישי ואחריו ג'ייסון הס (מורדים). גיא הלברטל (רמה"ש וחיפה), מוסקונהברק רחבי (ת"א) ובן-צבי סוגרים את העשירייה.

ביירוטים (INTERCEPTIONS), אף אחד לא מתקרב לאיסטמן, שמוביל עם 43. הסנטר-פילדר האולטימטיבי, הסיבה שהוא רק במקום השלישי בהטיות היא שהוא בדרך כלל מצליח ליירט את הכדור ולא רק להטות אותו.

נייגר במקום השני עם 25, אחריו מוסקונה (19) וארבעה שחקנים עם 17 כל אחד – זאבלוטוויגהס ובנימין שולץ (ירושלים).

איסטמן החזיר 8 מתוך היירוטים שלו לטאצ'דאון, וזאבלו החזיר 5. הס ויונתן קורן החזירו 4 כ"א (קורן עם 3 במשחק אחד!). שישה שחקנים החזירו 3 יירוטים לט"ד בקריירה שלהם – רפי גרבין (ירושלים), באנינג פאדג' (סייברס – אחד השחקנים הטובים שאי פעם שיחקו בליגה), ארז ממן (כל קבוצות המרכז), חזקי תמר (מורדים) ומנחם דובין (ירושלים), שרשם את כולם בעונה הנוכחית.

זהו. סיימנו עם הסקירה של מה התחדש בספרי השיאים. תמשיכו לשחק ולטפס ברשימות!